Aktywny

I wizyta partnerska

I wizyta partnerska we Włoszech

W dniach 26 listopada – 2 grudnia 2017 r. siedmioro uczniów oraz dwóch nauczycieli Szkoły Podstawowej w Długiem gościło w szkole partnerskiej w Martinsicuro, urokliwej miejscowości położonej nad brzegiem Adriatyku w regionie Abruzzo. W spotkaniu uczestniczyli również partnerzy z Katalonii i Słowacji. Była to pierwsza wizyta partnerska w ramach projektu Erasmus+, pt. „Once Upon A Time… European Children All Together” („Dawno, dawno temu… europejskie dzieci razem”). Dotyczy on popularnych baśni i legend, za pomocą których będą rozwijane umiejętności czytania i czytania ze zrozumieniem przez uczniów. Wnioskodawcą projektu jest Szkoła Podstawowa w Długiem, a międzynarodowym koordynatorem Pani Gabriela Strzelczyk.

Uczniowie szkół partnerskich mieszkali w domach swoich włoskich kolegów. Zostali bardzo gościnnie przyjęci, musieli jednak pokonać barierę językową, z czym świetnie sobie poradzili. Komunikowanie się młodzieży ułatwiły słowniczki przygotowane przez Panią Gabrielę Strzelczyk oraz uczniów na dodatkowych zajęciach projektowych. Zawierają one zestaw najbardziej przydatnych słów i zwrotów ujętych tematycznie, w sześciu językach: polskim, angielskim, włoskim, słowackim, hiszpańskim i katalońskim. Pobyt w rodzinnych domach naszych włoskich partnerów uzmysłowił uczestnikom, że różnice językowe i kulturowe są zaletami, bo wszyscy stanowią część społeczności europejskiej.

Głównym celem wyjazdu było podjęcie i wykonanie szeregu działań wynikających z planu projektu. Pierwszy i ostatni dzień wizyty przeznaczony był na podróż, natomiast w pozostałe dni zarówno gospodarze, jak i goście wytrwale pracowali, realizowano kolejne punkty programu pobytu.

Pierwszym wspólnie spędzonym dniem był poniedziałek. Uczniowie ze szkoły w Martinsicuro przywitali pozostałych uczestników bardzo uroczyście. Rodzice, uczniowie, a także spora część mieszkańców zgromadzili się na rynku, który przylega do jednego z budynków szkolnych. Przywitano nas niesamowitym występem taneczno – muzycznym. Każdy kraj miał dedykowany inny taniec, a stroje tancerzy zawierały elementy w barwach narodowych danego kraju. Były też inne atrakcje: powitalna brama , konfetti, baloniki, oklaski oraz bajkowe postacie rozrzucające cukierki. Później było zwiedzanie szkoły i zajęcia w klasach. Uczniowie podzieleni na grupy międzynarodowe wzajemnie się poznawali i integrowali.

Na poniedziałek zaplanowano również dwie wycieczki po najbliższej okolicy. Pierwsza to zwiedzanie baszty Torre di Carlo V e Doganale, a druga to wizyta w Muzeum Rybołówstwa. Ostatnim akcentem tego pełnego atrakcji dnia było spotkanie z władzami miasta, podczas którego goście z krajów partnerskich otrzymali upominki.

Kolejny dzień, wtorek, minął bardzo pracowicie. Uczniowie w grupach międzynarodowych wspólnie tworzyli baśnie. Najpierw wymyślali bohaterów, wybierali wspólne motywy baśniowe, określali miejsce akcji, następnie układali tekst w swoim ojczystym języku, dokonywali przekładu na język angielski i z różnych wersji tworzyli jedną wspólną baśń. Uczestniczyli również w ciekawych zajęciach z muzyki, plastyki i technologii informacyjnej, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i zdolnościami. Tworzyli przestrzenne prace w stylu Picassa, bawili się rytmem i próbowali swoich sił w programowaniu i kodowaniu. Okazało się, że wielu uczniów odkryło swoje nieznane dotąd zdolności i możliwości. W tym dniu uczniowie uczestniczyli także w zrywaniu oliwek z drzewka rosnącego nieopodal szkoły.

W środę można było nieco odpocząć po pracowitym wtorku, ponieważ zorganizowano wycieczkę do twierdzy Civitella del Tronto. Forteca została zbudowana dla celów obronnych. Znajduje się na najwyższym obszarze kraju. Jest to jedno z najbardziej imponujących dzieł inżynierii wojskowej, Całość składa się z elementów architektury w różnym wieku, ułożonych na różnych poziomach i stanowi ważne wspomnienie historii i sztuki militarnej na terenie granicznym między królestwem Neapolu a państwem papieskim. Uczniowie mieli możliwość nie tylko zwiedzić ten okazały obiekt, podziwiali też piękną panoramę i górskie krajobrazy. Dodatkową atrakcją był pokaz tresury dzikich zwierząt: wilków, sów, soboli oraz polowania z sokołem. Kolejnym niezapomnianym przeżyciem w tym dniu okazał się wieczorny koncert w wykonaniu nauczycieli i szkolnego chóru.

Czwartek był kolejnym dniem wypełnionym działaniami dotyczącymi zadań projektowych. Po dopracowaniu pisemnej formy baśni, młodzież pracowała nad ilustracjami do wymyślonych przez siebie utworów. Kolorowe, pomysłowe, oryginalne prace to efekt nie tylko talentów artystycznych, ale i zaangażowania uczniów, którzy w czwartym dniu znajomości już sprawnie się komunikowali. Kolejnym działaniem wynikającym z planu pracy było układanie i nagrywanie piosenki projektu. Na zakończenie młodzież wzięła udział w wieczorze czytania baśni i legend oraz w zajęciach sportowych. W tym dniu odbyły się warsztaty dla nauczycieli na temat metod nauki czytania i czytania ze zrozumieniem.

Ostatni dzień pracy, czyli piątek, to podsumowanie działań. Nauczyciele z krajów partnerskich spotkali się z dyrektor Barbarą Rastelli. Na tym spotkaniu koordynator projektu pani Gabriela Strzelczyk zaprezentowała stronę internetową projektu i przeszkoliła zebranych jak z niej korzystać. Omówiono także szczegóły dotyczące następnej wizyty partnerskiej i kolejnego międzynarodowego spotkania projektowego. Uczniowie w tym czasie mieli ostatnie zajęcia w szkole w Martinsicuro, a następnie spędzili miło czas z goszczącymi ich rodzinami.

Podsumowaniem całego spotkania było pożegnalne przyjęcie. Uczestnicy otrzymali certyfikaty pobytu oraz upominki od Burmistrza Martinsicuro. Przy szwedzkim stole i radosnej muzyce toczyły się serdeczne rozmowy, Trudno było się rozstać, wiedząc, że to ostatnie spotkanie we Włoszech. Podziękowaniom nie było końca, pojawiły się łzy wzruszenia. Mamy nadzieję, że przyjaźnie zawarte w Martinsicuro przetrwają jak najdłużej.

© 2021 Szkoła Podstawowa w Długiem