Aktywny

IV wizyta partnerska

 

Polska – Długie

W dniach 19– 25 maja 2019 r. odbyło się czwarte – ostatnie już spotkanie krajów partnerskich w ramach projektu Erasmus+, pt. „Once Upon A Time… European Children All Together” („Dawno, dawno temu… europejskie dzieci razem”). Dotyczy on popularnych baśni i legend, a jego głównym celem jest rozwijanie umiejętności czytania i czytania ze zrozumieniem. Wnioskodawcą projektu jest Szkoła Podstawowa w Długiem, a międzynarodowym koordynatorem Pani Gabriela Strzelczyk.

Tym razem Szkoła Podstawowa w Długiem gościła grupę 7 nauczycieli oraz 28 uczniów z krajów partnerskich: Włoch, Słowacji i Katalonii. Pierwszy i ostatni dzień wizyty przeznaczony był na podróż, natomiast w pozostałe dni zarówno gospodarze, jak i goście wytrwale pracowali, realizując kolejne punkty programu pobytu. Uczniowie szkół partnerskich mieszkali w domach swoich polskich kolegów. Zostali bardzo gościnnie przyjęci, musieli jednak pokonać barierę językową, z czym świetnie sobie poradzili. Liczna grupa młodzieży bardzo szybko się zintegrowała, młodych ludzi połączyły serdeczne, przyjacielskie więzi.

Pierwszym wspólnie spędzonym dniem był poniedziałek. Rozpoczął się uroczystym, ale i serdecznym powitaniem gości. Na szkolnym boisku pojawili się wszyscy uczniowie naszej szkoły, z kolorowymi chorągiewkami w dłoniach. Mieniło się od barw krajów partnerskich, a wesoła piosenka na powitanie miło wszystkich zaskoczyła. Po wystąpieniu Pani Dyrektor Elżbiety Leszczyńskiej, która przywitała gości przemówieniem w języku angielskim, młodzież zaprezentowała krótki program artystyczny: taniec z flagami krajów partnerskich, piosenki obcojęzyczne: słowacką, włoską i hiszpańską, pokaz tańca współczesnego oraz przedstawienie „Legenda o smoku wawelskim” w angielskiej wersji językowej.

Następnie uczniowie zostali podzieleni na międzynarodowe grupy i pracowali nad zadaniami projektowymi. Dotyczyły one czytania, czytania ze zrozumieniem, były też działania kreatywne. Młodzi ludzie poznawali legendy każdego z krajów partnerskich, wyszukiwali informacje, wymyślali pytania do tekstu i redagowali odpowiedzi. Zadanie to przebiegało w atmosferze rywalizacji, gdyż miało formę konkursu. Uczniowie układali także baśnie i legendy na podstawie sekwencji ilustracji, a na koniec tworzyli postacie legendarne, posługując się techniką origami.

Drugiego dnia, we wtorek, wyruszyliśmy śladami legend naszego regionu. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od zamku Kamieniec w Odrzykoniu. Pogoda nie bardzo nam sprzyjała, ale wszyscy wytrwale słuchali ciekawostek o tych wiekowych ruinach, o karlicy Kasi, tajemniczym tunelu, który podobno łączy odrzykoński zamek z Cergową czy też słynnym sporze o mur graniczny. Po krzepiącym, ciepłym posiłku uczniowie zwiedzili jeszcze salę tortur, a następnie wyruszyliśmy do Krosna. Krośnieński rynek spodobał się naszym gościom, zaciekawiły ich również bazylika kolegiacka św. Trójcy, muzeum rzemiosła i Centrum Dziedzictwa Szkła. Największą jednak radość sprawił dzieciom pobyt w Pijalni Czekolady w Korczynie i udział w warsztatach. Uczniowie poznali proces produkcji czekolady od ziarna do tabliczki, zobaczyli różne maszyny i urządzenia do produkcji czekolady. Mieli okazję wielokrotnie degustować słodkie wyroby korczyńskiej faktorii, odkrywali różne smaki i zapachy. Na koniec sami robili i dekorowali czekoladowe tabliczki i lizaki.

W środę goście poznawali naszą najbliższą okolicę. Najpierw spędzili przedpołudnie w Szkole Ludowej w Żarnowcu. Zobaczyli izbę lekcyjną z drugiej połowy XIX wieku z typowym szkolnym umeblowaniem: katedrą dla nauczyciela, ławkami szkolnymi, przyborami do pisania takimi jak pióra i kałamarze. Dzieci miały okazję przekonać się, jak to dawniej w szkole bywało, wzięły udział w lekcji kaligrafii; pisanie piórem i atramentem bardzo im się podobało, a co odważniejsi próbowali klęczeć na grochu. Następnie wszyscy udali się pieszo do Dworku Marii Konopnickiej w Żarnowcu. Wzięli tam udział w lekcji muzealnej poświęconej twórczości Marii Konopnickiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów dla dzieci. Uczniowie naszej szkoły zaprezentowali krótką inscenizację na podstawie „Baśni o krasnoludkach i sierotce Marysi”, która wywołała zaciekawienie tematem i rozbawiła widzów. Dużym zainteresowaniem cieszyła się także ekspozycja muzeum, goście podziwiali dobrze zachowane wnętrza dworku oraz bogactwo i różnorodność eksponatów.

Czwartek był dniem przeznaczonym na dłuższą wycieczkę. Tym razem podążaliśmy tropem krakowskich legend. Co prawda Kraków przywitał nas deszczem, ale nasi goście dotarli do Smoczej Jamy, podziwiali piękno Wawelu, zwiedzili Katedrę Wawelską, Planty, a także Rynek i Sukiennice. Drugim etapem wycieczki było zwiedzanie kopalni soli w Wieliczce. Wykute w soli piękne komory, niesamowite podziemne jeziora i unikalne solne rzeźby wywarły wielkie wrażenie na zwiedzających. Trzeba było pokonać blisko 3 kilometry krętych korytarzy i 800 schodów, aby zejść na głębokość 135 metrów pod ziemię. Tu uczniowie poznali legendę o pierścieniu królowej Kingi, która przyniosła bogactwo soli na polską ziemię i obejrzeli imponującą kaplicę św. Kingi. Wielu naszych gości, będąc pod wrażeniem pięknych zabytków, wyraziło chęć powrotu zarówno do Krakowa, jak też do Wieliczki.

Ostatnim wspólnie spędzonym dniem był piątek. Rozpoczął się od wizyty w jedlickim ratuszu, gdzie młodzież i opiekunowie uczestniczący w projekcie Erasmus + mieli okazję spotkać się z Burmistrz Gminy Jedlicze Jolantą Urbanik. Goście zostali przyjęci bardzo serdecznie. Obejrzeli prezentację dotyczącą najciekawszych miejsc w naszej gminie. Mieli okazję podzielić się swoimi wrażeniami. Wszyscy zgodnie przyznali, że bardzo im się w Polsce podoba i nie chcą wyjeżdżać. Zarówno uczniowie jak i opiekunowie zostali również obdarowani upominkami.

Piątkowe popołudnie było pełne wrażeń artystycznych, dobrej zabawy i wielu wzruszeń. Najważniejszym zadaniem, jakie zgodnie z założeniami projektu zaplanowano do realizacji w czasie wizyty w Polsce, było przygotowanie przedstawienia. Uczniowie pracowali wytrwale w swoich krajach, a w ciągu czterech dni wizyty musieli podczas wspólnych prób dokończyć pracę. Spektakl pt. „Piotruś Pan” obejrzało szerokie grono zaproszonych gości. Na scenie pojawiło się 46 aktorów z czterech krajów partnerskich. Barwne kostiumy, świetna gra aktorska, niebanalne dekoracje, a przede wszystkim duża sprawność w posługiwaniu się językiem angielskim i niezwykła harmonijność działań całej grupy teatralnej przyniosły zamierzony efekt. Przedstawienie zachwyciło publiczność. Miłym akcentem była też prezentacja, która sprawiła, że odżyły wspomnienia z dwóch lat realizacji projektu. Nie tylko zaciekawiła ona, ale też wzruszyła widzów.

Wieczór upłynął na wspólnej zabawie i serdecznych przyjacielskich pogawędkach przy smacznym posiłku. Po dwóch latach wspólnych działań uczestnicy projektu stali się wielką międzynarodową rodziną. Trudno było się rozstać. Pojawiły się łzy wzruszenia oraz plany wakacyjnych spotkań i odwiedzin. Mamy nadzieję, że owoce działań projektowych będą długotrwałe, a przyjaźnie przetrwają próbę czasu.

Powitanie gości

Zajęcia w szkole

Wieczorny odpoczynek

Zwiedzamy miejsca naszego regionu związane z legendami

Zwiedzamy Szkołę Ludową w Żarnowcu i Muzeum Marii Konopnickiej

Śladami krakowskich legend

Pożegnanie i prezentacja przedstawienia Piotruś Pan

 

© 2021 Szkoła Podstawowa w Długiem